Tijdens coach- en begeleidingsgesprekken komen invloeden die van jongs af aan worden meegedragen regelmatig ter sprake. Het aandacht hebben voor de achtergrond van waaruit keuzes worden gemaakt, kan grote meerwaarde aan het coach- of begeleidingstraject geven. De contextuele benadering helpt je om met deze soms tere onderwerpen om te gaan.
Bij deze training maak je kennis met het theoretisch kader van het contextuele denken. Nagy, de grondlegger van deze visie, geeft inzicht in hoe je als mens meer tot je recht kunt komen. Hij beschreef mechanismen die een belangrijke rol spelen binnen generaties en relaties zoals de invloed van loyaliteiten, de ontwikkeling en de balans van geven en ontvangen, het belang van erkenning in de ontwikkeling van een kind en wat er gebeurt als deze erkenning er niet is. Wat in de jonge jaren wordt meegegeven draag je een leven lang mee, in positieve zin of misschien juist met veel pijn en moeite. Door vanuit het contextuele denken met deze thema’s aan de slag te gaan, groeit inzicht in het denken en handelen van de ouders, van jezelf en van degene die je coacht of begeleidt. ‘Iets te kunnen duiden helpt om het een plek te kunnen geven’, verwoordde van een deelnemer van deze training treffend. Deze inzichten helpen ook om tot een nieuwe stap te komen die nu passend is.
Bij een training van twee dagdelen ontdek je, na kennismaking met de basisgedachten van het contextuele denken, de belangrijkste contextuele thema’s die spelen in je eigen leven. Welke invloeden vanuit jouw achtergrond hebben jou gevormd? Wat brengen deze invloeden jou als coach of hulpverlener? En wat vraagt dit van jou?
Bij een training van twee dagdelen ga je vanuit het contextuele denken ook aan de slag met een eigen casus of lastige situatie.
Aangezien de natuur, net als een mensenleven, door fases van ontstaan, groei, verval en verlies heen gaat, is het verrijkend om ook deze training in de natuur te ervaren. Laat je verrassen over hoe de natuur als een spiegel het gesprek kan verdiepen en nieuwe inzichten kan geven! Is het voor jou team lastig om naar de Utrechtse Heuvelrug te komen, dan is het ook mogelijk om de training op locatie (buiten of binnen) te doen.
- Bij een training van een dagdeel krijg je inzicht in de basisgedachten van het contextuele gedachtengoed: verschillende mechanismen die een rol spelen binnen generaties en relaties. Hierdoor kan je de worstelingen van je cliënt of coachee beter begrijpen en begeleiden. Ook krijg je meer inzicht in datgene wat jij zelf, vanuit jouw achtergrond, mee hebt gekregen, zodat je het proces van de ander nog beter kunt faciliteren.
- Bij een training van twee dagdelen ga je vanuit het contextueel denken aan de slag met een situatie die voor jou lastig is .
Als deze training in de natuur plaats vindt ervaar je hoe het is om ook wandelend in het groen in gesprek te zijn, waarbij de natuur actief betrokken wordt. Je ervaart hoe dit een gesprek kan verrijken en of deze manier van in gesprek zijn ook bij jou past.
Wil jij met je team vanuit het contextuele denken kunnen werken, maar de training liever op eigen locatie ontvangen? Dat kan ook!
Overweeg jij een training voor jezelf als coach, je team of groep collega-coaches? Neem dat contact met mij op, dan overleggen we de mogelijkheden.
Voor coaches verzorg ik in het voor- en najaar een door de NOBCO erkende Masterclass van vier dagdelen, waarvan twee dagdelen contextueel werken. De NOBCO heeft 12 PE punten toegekend aan deze Masterclass.
Ellie is deskundig en weet het toch best ingewikkelde contextuele gedachtegoed kernachtig weer te geven en reikt daarbij praktische oefeningen aan om er in de natuur mee aan de slag te gaan.
Wilhelmina
Eigenlijk zou elke contextueel geschoolde hulpverlener iets dergelijks aangereikt moeten krijgen, omdat het concrete, het beeldende en effectieve van natuur coaching echt een extra dimensie biedt, zowel voor cliënt als hulpverleners.
Agnes Visser
Ellie heeft in ons team een training gegeven over contextueel werken. Ze traint op een ontspannen en warme manier, waardoor er al snel een goede sfeer ontstaat en het leerrendement hoog was. Ze weet de theorie op een creatieve manier over te brengen en maakte het geheel praktisch en direct toepasbaar. We konden merken dat zij veel kennis heeft over het contextueel werken en veel ervaring heeft. Het is in ons werk met jongeren en hun ouders fijn om nu als team dezelfde kennis te hebben van de contextuele thema’s. Door deze training hebben we nu meer begrip voor beide partijen, en voor onze eigen positie als hulpverlener. Ook is het fijn om nu als collega’s dezelfde kennis te hebben. We betrekken dit bij het bespreken van lastige situaties en intervisie.
Al met al ontzettend leerzaam!
Anna